Tuesday, July 24, 2007

Vietnam oh Vietnam








Pertama kali ke Vietnam terasa seperti perjalanan balik kampung, tiada bangunan pencakar langit dan lebuh raya. Dari udara Vietnam jelas kelihatan mempunyai tanah rata tanpa gunung ganang diselang seli dengan sungai yang menjalar.




Vietnam masih lagi merupakan negara komunis tetapi menggunakan dasar terbuka. Walaupun mereka merupakan negara mundur tapi dari segi fesyen tampak jelas meraka lebih maju dari kita (pengaruh dari America). America bertapak seketika di bumi Vietnam pada era 70an.






Bagi aku shopping lah yang paling best disini. Barangan tiruan berjenama ni dijual dengan harga yang murah dan nampak ori. So ape lagi belanja sakan lah kitaorang buat seketika, rata-rata peniaga disini menggunakan USD dalam urusan harian, nilai Dong nampak macam tak laku(nyosal aku tukar dong itu ari) tapi ringgit diterima pulak. Agaknye penduduknya tak suke ngan
Dong tu...low class.. hehehe (mampus aku diketuk dik tour guide kalo dia dengar).





Makanan halal memang agak sukar didapati so bersedialah sebelum sampai ke Vietnam. Tapi
kami mendapat makanan halal dari peniaga Malaysia yang berniaga disana, a few of them lah tak ramai dan saorang peniaga Kampuchea beragama Islam, masakan mereka sungguh enak.. so tak lah lapar.



Kalau di Beijing rata-rata basikal, di Vietnam pula rata-rata scooter..tanpa helmet, tak ada undang undang jalan raya, ikut suka je nak naik empat orang sekali pun boleh and susah nya nak cross jalan.... kalau tak biasa, dah biasa main redah jelah...and no accident...pelik kan?







So itulah sedikit pengalaman sewaktu di Vietnam.. and one more thing....orang gemuk tak ade di Vietnam semuanya kurus kurus and comel comel... dan mereka mempunyai Spanish heritage.. so kalau nak tengok pegi lah....hehehe.

















No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...